Kremsa Digital

Viete, aký je rozdiel medzi americkým a slovenským projektom? V mentálnom nastavení

30.04.2019

Expertka na projektový manažment, nomádka a spolovice Američanka Zuzana Nash, nám v rozhovore odkryla zákutia amerických projektov. Naša digitálna agentúra má ako jedna z mála bohaté skúsenosti aj s klientmi z USA. Líšia sa od tých slovenských? Odpovie špičková projektová manažérka.

Čo obnáša práca projektového manažéra?

Všetko a nič. Občas zo žartu hovorím, že som profesionálny “posielač” e-mailov. Pracujem z homeoffice-u, takže gro mojej práce je posielanie e-mailov, Skype, Slack, zadávanie tiketov do systému. Ale v podstate ide o komunikáciu. Projektový manažér v prvom rade komunikuje so všetkými a o všetkom. Komunikuje s klientami, developermi, dizajnérmi, testermi, dozerá na to, aby sa urobilo pre klienta všetko potrebné. Cieľom je, aby bol spokojný a zároveň kvalitne odvedená práca. Plus projektový manažér dohliada na to, aby sme na projekte nestratili profit ako firma.   

Keď sa povie manažér, tak si predstavím človeka, čo šéfuje ľuďom okolo seba.

Hovorí im, čo robiť a ako to robiť, ale to je hlúposť. U nás máme veľmi šikovných ľudí, ktorí sú expertmi vo svojom odbore. Profesionálny posielač e-mailov im predsa nebude hovoriť, ako robiť veci. Komunikujeme ako rovnocenný tím. Rozumieme tomu, čo klient potrebuje a oni rozumejú tomu, ako to dosiahnuť.

Ako si sa k tejto pozícii dostala? Aká bola história a ako dlho pracuješ v Kremsa Digital?

Tento rok to bude už 11 rokov. Som lojálna. Vyštudovala som matematiku – manažment na MatFyze. Neskôr som žila v USA, stretla môjho úžasného manžela. Pracovala som pre agentúru najprv full time, následne ako remote independent contractor a to vlastne robím aj doteraz.

Okrem toho, že testuješ už finálny projekt predtým, než ide do rúk klientovi, máš náročnú úlohu. Prečo?

Najnáročnejšia je komunikácia s klientom. Osobne mám najmenej rada dohadovanie sa o peniaze. Keby sme nemuseli riešiť peniaze, práca na projektoch by bola o 50% jednoduchšia, akurát by sme nemali za čo jesť.
Tiež závisí od typu klienta. Sú takí, ktorí vedia presne, čo chcú, zvyčajne aj do značnej miery rozumejú, ako veci ohľadom web developmentu fungujú a je jednoduchšie im vysvetliť rôzne možnosti a reálne očakávania.

Študovala si matematiku a fyziku. Ako súvisí tvoje študijné zameranie s terajšou prácou?

Na škole sme mali aj kurzy programovania, photoshopu, flashu, takže ma škola pripravila celkom dobre. Pre mňa parádne spojenie dvoch svetov, môj mozog je matematicko-analytický, no od narodenia som manažér. Takže škola a aj následné rozhodnutie robiť projektového manažéra pre IT firmu mi bolo dosť blízke. Zo začiatku ma to síce ťahalo viac k marketingu, ale ten ma prestal baviť celkom rýchlo. Myslela som si, že to bude viac kreatívna práca a chýbal mi logicko technický aspekt, ktorý mňa baví.  

Veľa cestuješ. Dá sa tvoja práca skĺbiť s cestovaním? Stane sa, že musíš otvoriť notebook aj na letisku?

Robím formou homeoffice-u a pritom cestujem, v zásade nikoho nezaujíma, či sedím pred počítačom na Slovensku alebo niekde v Grécku.  Momentálne je to v Ázii. Zvyčajne sa snažím plánovať cestovanie okolo práce a prácu okolo cestovania. Ale občas treba otvoriť laptop aj na letisku alebo vo vlaku. Alebo zastaviť auto či film a skočiť na skype s klientom. Najzložitejšie sú časové posuny, robím s klientmi z USA, naši developeri sú hlavne v Európe, ale mali sme aj v Južnej Amerike, občas je klient v Číne alebo na Hawaii.

Ale cestovanie bolo pre mňa prioritou, roky sme aj s manželom pracovali na tom, aby sme sa mohli presťahovať naspäť na Slovensko (bývala som v USA cca 8 rokov, manžel je Američan) a žiť nomádsky život. Obaja sme si museli vybudovať kariéru do takého štádia, aby nám ostatní boli ochotní tolerovať tento lifestyle.

Akí sú US klienti a kolegovia? Líšia sa ich požiadavky od našich? Aké typy projektov máš?

Je tam iný mindset, ale to závisí aj od typu projektov. V posledných rokoch som robila dosť na projektoch, ktoré prinášali úplnú novinku na trh. Niečo ako startup projekty. To je úplne iný svet ako urobiť klasickú webstránku, lebo v podstate vytvárate niečo, čo ešte neexistuje a musíte to vymyslieť a zrealizovať. S klientmi je to následne iný typ komunikácie, sú do projektu viacej namočení, veľa sa rozprávame o technických možnostiach ale aj o celkovom zážitku pre usera.

Už pár rokov spolupracujeme s myLAB Box, je to online služba, cez ktorú sa viete otestovať, či nemáte náhodou nejaké pohlavné choroby bez toho, aby ste museli ísť k doktorovi. Plus je to značne lacnejšie a rýchlejšie, hlavne vzhľadom na ceny zdravotnej starostlivosti v USA. V tomto type projektu treba riešiť bezpečnosť údajov.

Aké máš ešte novinky v projektoch?

Momentálne pracujeme na projekte, ktorý by mal priniesť menšiu revolúciu v tom ako si bežný občan USA buduje svoj kredit. Je to veľká vec, chceme priniesť nový spôsob budovania kreditu. Komunikujeme s oficiálnymi štátnymi organizáciami, ktoré vyhodnocujú kreditné skóre pre občanov USA. Je to odvetvie, ktoré sa dlhé roky nezmenilo alebo sa mení len veľmi pomaly a je čas ním trošku zatriasť. Viac detailov ale neprezradím, je to prísne tajné.

Aké sú úskalia dobrého projektu? Je rozdiel v postupe pri US projekte a slovenskom?

V zásade rozdiel by nemal byť. Dobrý projekt je založený na dobrom tíme, spokojnom klientovi, s ktorým sa dá vecne komunikovať, dôkladnom plánovaní a projektovaní s veľkým dôrazom na detaily projektu a v neposlednom rade v dobrom testovaní kvality (QA). Základ zostáva rovnaký – potrebujeme projektu a detailom rozumieť, čiže ide o kvalitnú komunikáciu a dokumentáciu, potrebujeme mať kvalitné komunikačné kanály, napr. ako dobrý ticketing systém, aby sme sa vedeli zorganizovať, zakladať predpoklady na reálnych dátach a vedieť sa v nich orientovať. Plus dodať veciam pridanú hodnotu.

Na čo si treba dať pozor, aby všetko dobre dopadlo?

  • Porozumenie projektu – je to o komunikácii, dokumentácii a transparencii
  • Potrebujeme mať dosť času a finančných prostriedkov, čo v prvom rade vychádza od nás, aby sme nastavili správne očakávania a následne ich komunikovali s klientom.
  • Následne si treba poskladať dobrý tím, ktorý je schopný odviesť kvalitnú prácu na projekte.
  • Treba si neustále merať a projektovať budget spend a time spend, aby sme vedeli dokončiť projekt načas a v rámci budgetu. Samozrejme eskalovať veci akonáhle sa niečo vymyká spod kontroly.
  • Testovať a testovať a testovať.

Dobrý projekťák je vo firme veľmi cenený a dosť od neho závisí, ako projekt vypáli a či bude klient spokojný. Stalo sa, že sa dačo aj domrvilo?

Haha, keby len raz! Ako všade. Niečo sa domrví na každom projekte, ide o to, či to vieme dostatočne rýchlo a kvalitne zase odmrviť. Každý jeden problém ale ide naspäť vždy k tej istej príčine – nedorozumenie. Z toho potom vznikajú nepresné estimaty alebo nedobre nastavené očakávania, či na našej alebo klientovej strane. Rozumieť projektu a dobre to odkomunikovať je základ.

A najhoršia situácia, aké si zažila?

Keď nám zrazu vypadol projektový manažér a bolo treba po ňom prebrať projekt. Bola nejaká dokumentácia, dohodnuté estimaty a budgety, klient bol pripravený poslať peniaze a začať development po mesiacoch príprav. Zatiaľ všetko ok. Dokumentácia bola príliš strohá, treba na nej ešte stráviť čas a dokončiť ju, estimate je úplne mimo, lebo bol vytvorený na základe zlej dokumentácie, budget ktorý sme nastavili je výrazne podhodnotený a klient potrebuje zaplatiť viac, proste, v našom jazyku, úplná shit show. A ja, úplne nový človek, ktorého klient ešte ani nepozná, musím isť a povedať im, že všetko čo sme im doteraz sľúbili, vlastne neplatí a celé to musíme prerobiť nanovo. To bola séria ťažkých komunikácií s klientom.

Aký bol tvoj najúspešnejší projekt, na ktorý si vážne hrdá?

Dobrá otázka. Mám asi 3 také. Už vyššie spomínaný myLAB Box. To je projekt, na ktorom robíme už cca 3+ roky, pridávame nové veci, robíme údržbu. Prečo som na neho hrdá, je že je to start-up založený dvoma ženami a bol ocenený ako jeden z najlepších projektov so ženským vedením. Plus priniesli na trh zlepšenie v rámci zdravotnej starostlivosti. Nejde ani tak o technickú stránku ale celkový message čo sa týka tohto projektu.

Potom the BigWave Systems pre Warner Pacific. Veľký projekt pre firmu, čo spája health care brokerov s ľuďmi, čo majú záujem sa prepoistiť v novej poisťovni. Projekt skoro na dva roky práce, webstránka + iOS a Android aplikácia. Museli sme ho robiť s technológiou, s ktorou nepracujeme. Bola to výzva, bolo treba nájsť úplne nový tím developerov, ktorých sa nám vystriedalo na projekte možno aj desať. A dopadlo to dobre, urobili sme kus dobrej práce, klient bol spokojný, systém sa používa. Super pocit!

Tretí je Datzing appka. Bol to startup so zaujímavým nápadom, ktorý zatiaľ na trhu nebol a podľa mňa má ešte stále šancu sa presadiť. Išlo o android a iOS aplikáciu, ktorá vedela vyhľadávať okolité ‘beacony’ ale zaujímavé bolo to, že ten beacon mohlo byť hocičo s bluetooth alebo wifi signálom. Zaujímavý projekt po technickej stránke so širokým uplatnením.

Čo je náročnejšie – komunikácia s klientom alebo developerom?

Keď ide o peniaze a deadliny a strety záujmov. Čiže s klientom. S developermi komunikácia ide zvyčajne hladko, oni v zásade ani moc toho nenahovoria. Sú vecní a struční, a ak majú, čo potrebujú, tak sú spokojní. Samozrejme je moja úloha to zabezpečiť, ale zároveň jedna z mojich priorít.

Aká je pre teba najväčšia výzva a plány do budúcnosti?

Nájsť dostatočne dobrý balanc medzi pracovnými povinnosťami, osobným životom a zdravím. Dlho som bývala v USA a nedávno som sa vrátila na Slovensko. Zmeškala som pár rokov s rodinou a čím ďalej, tým viac si uvedomujem, že ľudia tu nie sú navždy a treba si nájsť čas na svojich milovaných. A to sú moje plány.

Aj pre vás odmanažujeme projekt od A po Z úplne na mieru. Volajte, píšte, mailujte office_sk@kremsa.com








Kremsa Digital s.r.o.
Námestie hraničiarov 37
851 03 Bratislava
Slovakia