Kremsa Digital

Micro-copywriting na webe, čo to je a prečo skutočne pomáha

16.02.2018

Ak ste už niekedy narazili na vtipnú hlášku po zle vyplnenom formulári alebo nepodarenom prekliku, našli ste ho. Takzvaný micro-copywriting, drobné útržky textov roztrúsené po stránke, ktoré za vás wordpressová téma nevymyslí. Bol tu vždy, no nie vždy sa mu venovala pozornosť. Micro-copywriting je nenápadný, ale v mnohých smeroch nečakane silný pomocník.

 

Hlavne nenápadne

Možno ste si ho všimli na sociálnych sieťach. Facebook vám neprikazuje napísať status, ale je zvedavý, na čo myslíte. Twitter namiesto “Enter your Tweet” chce vedieť, čo by ste odkázali svojim milovaným followerom. A pre vás ako bežného usera je ten online svet zrazu o niečo priateľskejší. Presne takto funguje micro-copywriting. Neútočí na vás blikajúcimi titulkami, nezavadzia vo výhľade ako otravné pop-up okná, nenaháňa vás stĺpcami textu, ktorý nemáte chuť si prečítať. Spríjemňuje, pomáha, navádza a… podprahovo veľmi účinne presviedča.

 

Micro-copywriting in search

 

 

Nenápadný, ale mocný copywriting – stačí predvyplniť vyhľadávacie políčko!

 

Budujeme dôveru a svetlé zajtrajšky

Kde na vašom webe môžete micro-copy použiť? Takmer všade. Chybové hlášky, predvyplnené formuláre, buttony, inštrukcie. Hoďte vašej návšteve vtipnú správu, ak sa dostane na neexistujúcu podstránku. Ukážte kupujúcemu, ktoré políčko zabudol zaškrtnúť. Vtipne mu popíšte, čo od neho v tom formulári vlastne chcete. Pripomeňte mu, že overovacie číslo kreditky je ten trojmiestny kód vzadu. Odlíšite sa tak od neosobnej, umelej konkurencie. Zákazník si takéto texty azda ani neuvedomí. No zaručene bude cítiť, že sa oňho staráte a že vám na ňom záleží. Nekomunikuje so strojom, na druhej strane obrazovky je niekto, kto mu radí, kto ho vedie a navyše zabáva. Hovoril niekto niečo o budovaní dôvery?

 

Nie, toto nie je chybný link. Chceme len neskromne ukázať, že micro-copy nemusí byť vždy o textoch. Všimli ste si, ako vyzerá naša 404 page?

404 Visual - Kremsa

 

Keď čísla rastú

Štúdie a prieskumy uvádzajú v súvislosti s micro-copywritingom markantné rozdiely vo výsledných číslach. V tomto článku sa dočítate o náraste konverzií o viac než 17 % vďaka vysvetľujúcemu buttonu či o 11 % náraste odoslaných formulárov vďaka motivačnému checkboxu. V porovnaní s nákladmi ide o marketingový nástroj, ktorý rozhodne stojí aspoň za vyskúšanie. Či už ste webmaster alebo marketér, ruku na srdce, koľko práce vám dá doplniť či upraviť tých pár viet?

 

Všetko s mierou

Ak sa pustíte do micro-copywritingu, majte na pamäti niekoľko pravidiel. Aj tu platí, že všetkého veľa škodí.

  • Neprežeňte to. Viesť návštevníka krok po kroku až k vytúženej konverzii je dobrá ambícia, pokiaľ on nemá pocit, že z neho robíte debila. Všetko s mierou.
  • Buďte konzistentní. Ak tykáte, tykajte, ak vykáte, vykajte, ale v žiadnom prípade to nemixujte. Udržte si rétoriku a štýl komunikácie. Myslite na vašu brandovú stratégiu.
  • Vyjdite z ulity a pozrite sa na vec očami návštevníka. Uvažujte, s čím by mohol mať problém, ktorá naoko zbytočná kolónka formulára by ho mohla odradiť a vysvetlite mu, prečo tam tá kolónka je.
  • Hovorte s ním, ako s konkrétnou osobou. Pokojne použite uvoľnenejší slovník (vulgarizmy sa však neodporúčajú).
  • A ako vždy v marketingu: testujte a sledujte čísla. Váš analytický nástroj vám spoľahlivo povie, či ste trafili do čierneho, alebo vaše micro-copy potrebuje ešte čo-to doladiť.

 

Máte skúsenosti s micro-copywritingom na svojom webe? Ako vám zafungoval? Dajte nám vedieť v komentároch.

 








Kremsa Digital s.r.o.
Námestie hraničiarov 37
851 03 Bratislava
Slovakia