Kremsa Digital

Instagram manuál IV.
Čo sú Instagram Stories
a ako ich využiť v marketingu

22.06.2018

Miznúce príspevky, fotky a videá. Zverejníte a po dvadsiatich štyroch hodinách (takmer) nenávratne zmiznú. Instagram Stories spôsobili skutočný boom, no čo sú to vlastne tie Stories, prečo sú také populárne a ako sa dajú zúročiť v online marketingu?

Prečo práve “Story”

Možno namietnete, že je predsa zbytočné zverejňovať miznúce posty. 300 miliónov užívateľov, ktorí na ne klikajú každý deň, vám však bude aktívne oponovať. Stories ponúkajú možnosť zachytiť momenty  zo života, náhodné okamihy, alebo aj celkom cielené momentky, ktorými sa ukážete svojim priateľom a followerom z bezprostrednej blízkosti. Pokiaľ postnete len jednu takúto miznúcu fotku, svojho mena “Story” v plnej miere nedostojí – pokiaľ ich však zreťazíte a uverejníte niekoľko za sebou, vypustíte do sveta autentickú správu o výlete, vysokohorskej túre, prehliadke mesta, zaujímavej pracovnej ceste, o čomkoľvek. Ukážete svoj príbeh. Aj keď iba na 24 hodín.

Instagram Stories making money

Veselo si rastieme

Ak vás napadne, že je predsa zbytočné investovať čas a energiu do niečoho, čo bude o 24 hodín fuč, možno vás presvedčia čísla. Reklamy v Stories majú až o 44 % vyšší reach a o 23 % vyššiu mieru konverzie ako bežné reklamy v instagramovom feede. Tým, že sú relatívne nové, ich cena je taktiež nižšia. Hoci to bol Snapchat, ktorý tento formát uviedol ako prvý, až potom, čo ich “prebral” Instagram, odhalili Stories svoj plný potenciál. Od ich spustenia v auguste 2016 Instagram ako platforma zaznamenal megarýchly nárast a práve Stories sú považované za ten faktor, ktorý pozitívne ovplyvnil jeho raketový vzostup. Mimo iných aj práve v našich zemepisných šírkach Stories zapríčinili dlhšie návštevy a viac interakcii. Dáte sa do toho?

Priestor na kreatívne výstrelky

Či je vašim cieľom brand awareness, zvýšenie návštevnosti či konverzii, Instagram Stories môžu byť mimoriadne efektívnym pomocníkom. Vďaka tomu, že sú viac autentické a menej formálne ako bežné reklamy na sociálnych sieťach, poskytujú priestor na rôzne kreatívne výstrelky. Výhodou je tiež ich spontánnosť. Dôležité je zachytiť pohľad, získať pozornosť používateľa na krátkom časovom úseku. Je to celé o digitálnom storytellingu. Vytvorte pocit, že vaši followeri sú s vami priamo v centre diania. Ukážte im skutočný, nezostrihaný content. Zdokumentujte cestu, výrobný proces, atmosféru v predajni a priblížte sa tak vášmu fanúšikovi/zákazníkovi.

Otestujte nápad

Stories sú skvelé na testovanie marketingových ideí, o ktorých fungovaní nie ste úplne presvedčení. Na základe odozvy viete takmer okamžite, či má daný nápad potenciál a môžete ho naplno zaradiť do stratégie aj pre iné kanály, alebo bude lepšie nechať ho zmiznúť spolu s danou Story. Podobne sú Stories vhodným médiom na repostovanie. Keďže príspevky sú do 24 hodín fuč, nemusíte sa báť zdieľať aktuality, ktoré už zajtra aktualitami nebudú. Bez toho, aby to zásadným spôsobom narušilo vašu zvolenú Instagram stratégiu. Do kariet nám hrá tiež formát Instagram Stories – váš post na niekoľko sekúnd “dobyje” celý full screen používateľa, na zlomok času máte celú jeho pozornosť len pre seba. Musíte však byť dostatočne rýchly a získať užívateľa okamžite – skôr, než preskočí na ďalšiu storku.

Moja prvá Story

Ešte ste nemali tú česť uverejniť vašu prvú Instagram Story? Nevadí, tuná prinášame stručný návod.

  • Vo svojej Instagram appke klikajte na ikonu fotoaparátu v ľavom hornom rohu. Predvolený je “normálny” formát.
  • V tomto móde máte možnosť zvoliť si tzv. face filters (po našom tvárové filtre – ikonka smajlíka v spodnom riadku). Pokiaľ si spravíte selfie, tento nástoj z vás hravo urobí milučkého pudlíka alebo vážne sa tváriaceho gentlemana – výber je na vás.

Základné menu v Instagram Stories. Spílený peň súhlasil so spracovaním osobných údajov.

  • V pravom hornom rohu máte menu úprav. Pridávať môžete texty, ktoré sa dajú rôzne formátovať (farba, veľkosť, zarovnanie, orámovanie…), ikona pera vám zasa dovolí kresliť po fotke ľubovoľné tvary. Ikona smalíka skrýva ponuku nálepiek – ozvláštnite fotku rôznymi kreslenými pokrývkami hlavy, okuliarmi, empotikonmi, ikonami, vlajkami, čímkoľvek. Nálepky ovládate, zväčšujete a otáčate pohybmi prsta/prstov po obrazovke.

Horná lišta vám umožní prejaviť svoje unikátne grafické cítenie.

  • Menu na spodnom okraji vám umožní fotku uverejniť medzi svoje Stories (ikonka “Váš príbeh”), alebo ju môžete uložiť a uverejniť neskôr (ikonka “Uložiť”). V “Možnostiach” si môžete vybrať postnutie priamo aj na Facebook, máte tiež možnosť Story poslať vybranému adresátovi v súkromnej správe.
  • Okrem módu “Normálny” máte na výber aj niekoľko ďalších: Type – píšte iba text na ľubovoľné farebné pozadie; Boomerang – natočené video sa zacyklí do slučky; Focus – fotky so zaostrením na fotografovaný predmet + rozmazané pozadie; Rewind – video, ktoré sa prehráva odzadu; Hands-free – môžete točiť video bez nutnosti držať button.

Ak si kreovanie svojich Instagram Stories vyskúšate, možno zistíte, že ide o pomerne návykovú záležitosť. Tým, že Instagram pridáva do tohto formátu stále nové možnosti, je potenciál Stories prakticky bezodný.

Pokus => omyl => dokonalosť

Instagram Stories sú o zachytenom momente

O sile dobre vytvorenej a správne zacielenej platenej reklamy na sociálnych sieťach už v dnešnej dobe nik nepochybuje. Spojazdniť platenú Instagram Story je v princípe rovnaký proces, ako spustiť bežnú kampaň na Instagrame či Facebooku. Platenej reklame sa budeme venovať podrobnejšie v ďalšej časti nášho Instagram manuálu. Myslieť tu však treba na rozmery obrázka a na pomer 9:16, rovnako aj na textový obsah v poste. Instagram už ohlásil spustenie carouselových formátov, čo marketérom poskytne nielen možnosť promovať viacero produktov, ale tiež možnosť prehĺbiť a posunúť svoj storytelling na nový level. Pokiaľ využívate iba osobný instagramový účet, máte obmedzené možnosti analyzovať prínos vášho Instagram Stories snaženia, vidíte len návštevnosť a respondy.

S business accountom však už dostávate omnoho podrobnejšiu spätnú väzbu a prístup k dátam ako sú impresie, reach, a tiež interakcie. Využite tieto možnosti naplno – analyzujte, ktoré Stories boli najvýkonnejšie, zisťujte, ktoré témy a momenty vašich followerov zaujali najviac, a naopak, ktoré príbehy zapadli prachom. Uvažujte nad časom zverejnenia, dĺžkou postu a postupne dopracujte svoje storky k dokonalosti. Ako pri každej marketingovej aktivite: nebojte sa chýb. Postup pokus – omyl je jedinou metódou, ktorá tu zafunguje.

Tento text rozšírený o dávku ďalších tipov si čoskoro budete môcť prečítať ako súčasť nášho e-booku Instagram manuál. Stay tuned!








Kremsa Digital s.r.o.
Námestie hraničiarov 37
851 03 Bratislava
Slovakia