Kremsa Digital

Ďalší Streetmeet s témou Work & Fashion

26.06.2019

Vyjadriť postoj pomocou oblečenia sa stáva už takmer pravidlom. Ležérna móda alebo prísny biznis štýl sú podmienené nielen módnym trendom, ale aj nevyhnutnosťou vzhľadom na povolanie. Stretli sme sa, aby sme prehodili pár slov o tom, ako vnímajú potrebu obliekať sa adekvátne k svojmu povolaniu vybraní hostia. 

Móda už nepatrí iba na talianske móla. Je prirodzenou súčasťou šatníka, dotvára imidž. Vkusne sa obliecť považuje za samozrejmosť každý, kto reprezentuje buď funkciu, má postavenie alebo povinnosť sa adekvátne k svojmu povolaniu obliekať. Tvorí celkový dojem na okolie, ktorý by mal byť v súlade s jeho celkovým zovňajškom. Ním zároveň vysielame signál, že nám záleží nielen na nás samotných, ale aj na našom okolí. 

Stretnutie pri káve v Eurovea

Spojili sme ľudí, ktorí majú spoločného menovateľa. Radi sa posúvajú stále ďalej, pracujú na sebe a majú povolanie, pri ktorom je nutné dbať na celkový vzhľad. Na terase príjemného podniku Le Bar v Eurovea sme pri káve a nealku rozvíjali rôzne debaty z prostredia podnikania a spoločenského diania. Okrem iného sme sa účastníkov Work & Fashion Streetmeet-u opýtali rovnaké otázky na tému, ako sa im darí skĺbiť módu a prácu. Popri tom fotil Milan Maršalka.

Miroslava Klimantová

Vyštudovala Ekonomickú Univerzitu v Bratislave, 18 rokov pôsobí v oblasti obchodu a manažmentu, uplynulých 6 rokov vo vrcholových manažérskych pozíciách v Českej a Slovenskej Republike. Dva roky vedie Slovenské Združenie Značkových Výrobcov ako predsedníčka predstavenstva. Aktuálne sa posúva z role Generálnej riaditeľky pre Upfield Česká a Slovenská Republika do súkromnej sféry, kde pripravuje nové projekty, zamerané na riešenie vzniku odpadov a dlhodobú udržateľnosť.

Marián Chrvala

15 rokov pôsobí ako komunikačný kouč a tréner anglického a slovenského jazyka. Spolupracuje s ambasádami a obchodnými komorami, špecializuje sa na kórejskú kultúru. V roku 2013 vytvoril TALKFLOW® – sériu workshopov a prednášok, kde učí lídrov ako branding, marketing a behaviorálna psychológia ovplyvňujú rozhodovanie a nákupné správanie zákazníkov. Aktívne pracuje s talentovanými študentmi, pripravuje ich na štúdium v zahraničí a inšpiruje ich, aby pracovali sami na sebe.

Jana Schochmann

V oblasti žurnalistiky a PR pôsobí približne 15 rokov. Pred ôsmimi rokmi rozbehla a následne viedla finančný časopis Next Future. Dnes riadi vlastný ekonomický a finančný časopis Financial report. Móda bola odjakživa jej koníček, ale stretávala sa s ňou aj v profesionálnej rovine ako PR manažérka pre odevné značky či osobný poradca.

Monika Stehlíková

Odborníčka a mentorka neverbálnej komunikácie, CEO BodyTalks. Monika je autorkou knihy Tajomstvo reči tela, v ktorej čitatelia nájdu praktický návod, ako odhaliť svoju charizmu a autentickú reč tela. Tejto problematike sa venuje viac ako 20 rokov. vedie tréningy, workshopy, prednášky na tému sebaistého vystupovania, reči tela, zvládania stresu a charizmy. Je šťastnou mamou dvoch krásnych detí. Na Slovensku udáva trend v oblasti reči tela a je ním autenticita

Erika Jankajová 

Veselá, usmievavá a večne zvedavá. Už takmer 2 desiatky rokov organizuje pod hlavičkou spoločnosti Inform Slovakia odborné konferencie z oblastí marketingu, logistiky, stavebníctva, ľudských zdrojov, manažmentu či informačných technológií. 

Lucia Ďuriš Nicholsonová 

Matka, manželka, športovkyňa a niekto, koho vyrušujú rôzne skrivodlivosti sveta a má neustále nutkanie ich naprávať. Nielen v parlamente, ale aj na ulici a v rodine. Pred ideológiou uprednostňuje zdravý rozum a úsudok. Má rada slobodu. Miluje šport, najmä cestnú cyklistiku a beh.

Štefan Rak

B2B marketingový manažér zodpovedný za segment korporátnych zákazníkov spoločnosti Orange Slovensko. Okrem toho, že manažuje B2B klientov, je nadšencom módy. Jeho instagramový profil s inšpiráciami nájdete pod názvom @trikso.

Fotograf Milan Maršalka o sebe hovorí:

“Som srdcom Bratislavčan. Fotenie začalo ako zábava s vášňou a stala sa aj prácou. Prevažne sa zameriavam na portrétnu fotografiu a reportáže rôznych eventov pre firmy. Moje začiatky nájdete na očnej klinike NeoVízia, kde som fotil očné operácie. Pracoval som aj na projekte Digitalizácia kultúrneho dedičstva. Predčasom ma spoločnosť Fomei zaradila medzi svojich ambasádorov. 

Chvíle voľna trávim na záhrade, na vzduchu. Ak chcem na fotenie čerpať inšpirácie, idem niekam preč, kde som sám a môžem vymýšľať námety na projekty. Veľakrát vo fotografii hľadám emócie a náladu. Milujem čiernobielu. A áno, fotím aj ženy, v tomto chaotickom svete treba fotiť aj niečo krásne.”

Pomáha Vám upravený zovňajšok a imidž pri vašej práci? Dávate si na ňom záležať?

Miroslava Klimantová: “Upravený zovňajšok považujem za jeden zo základných spôsobov medziľudskej komunikácie. Verím, že našim vzhľadom máme príležitosť prejaviť rešpekt k ostatným a zároveň im pomôcť cítiť sa príjemne pri komunikácii. Je to pre mňa zároveň priestor na vyjadrenie hodnôt bez toho, aby som o nich musela hovoriť.”

Marián Chrvala: “Samozrejme. I don’t dress to impress, I dress to influence. Každý deň mám super jasno v tom, čo chcem dosiahnuť, s kým mám face-to-face meeting a hlavne kde. Ráno pozriem počasie, diár a hodím na seba tú ‘správnu’ pomádu. Na každý deň v mesiaci mám čistú košeľu, tak som v pohode. Zladím topánky, hodinky, opasok a manžetové gombíky. Tie naozaj milujem. Rýchly pohľad do zrkadla, parfém podľa sezóny, schmatnem puzdro na tablet a hurá to terénu.

Jana Schochmann: “Za ostatných osem rokov som pracovala ako šéfredaktorka pre dva finančné a ekonomické časopisy a popri tom som robila osobného poradcu v oblasti PR. Novinári, pokiaľ nepracujú pre televíziu, oblečeniu veľký význam neprikladajú, Ja som však k tomu pristúpila inak. Jednak mám módu rada a súčasne preto, že som sa pohybovala medzi manažérmi z prostredia bánk, poisťovní a finančného poradenstva. Upravený zovňajšok a pekné oblečenie mi nepochybne pomohli urobiť dobrý prvý dojem. Ešte v prvom magazíne sme každý mesiac mali zasadnutia redakčnej rady, kde sme sa stretávali s vyšším manažmentom bánk, poisťovní a s maklérmi. Na týchto rokovaniach všetci dodržiavali biznis dress code. Nikto to síce formálne nepožadoval, ale v tejto oblasti je to obvyklé. Vo vlastnom časopise Financial Report, už biznisové, ale rozhodne šik, oblečenie považujem za normálnu súčasť pracovných stretnutí. Keď si dám na vzhľade záležať, cítim sa lepšie a aj ľudia okolo mňa na to reflektujú. Niekedy si ma pamätajú aj kvôli tomuto. Dámy sa dokonca občas za mnou ohľadne oblečenia prišli poradiť a určite mi to pomohlo získať aj zákazky v oblasti PR. Samozrejme, iba zovňajšok v biznise nestačí, svoju odbornosť a profesionalitu, je potrebné predviesť aj iným spôsobom. Zanedbať to, môže byť len na škodu.

Monika Stehlíková: “Určite, dbám na svoj zovňajšok, pretože ten hovorí skôr, ako otvorím ústa a prehovorím. Zovňajšok patrí k reči tela, je to náš vizuál. Oblečením prehovárame, kým sme a za koho sa pokladáme. Úpravou zas nevedome hovoríme, ako si vážime samých seba a aký máme k sebe vzťah. Pre mňa je najviac prirodzenosť.

Lucia Ďuriš Nicholsonová: Samozrejme, na vzhľade a oblečení si dávam záležať. Upravený zovňajšok je prejavom úcty voči okoliu a taktiež mi dodáva sebadôveru. Nie som zástancom uniformity, mám rada kreativitu.”

Štefan Rak: “Definitívne áno. Aj keď som zástancom toho, že človek má ohúriť tým, čo vie a nie tým, čo má na sebe, som si vedomý, aký efekt má na ľudí prvý dojem.”

Erika Jankajová: “U mňa to platí skôr opačne – neupravený zovňajšok mi situácie často sťažuje. Stávalo sa mi, že ma kvôli neformálnemu oblečeniu považovali za asistentku alebo čašníčku  Prinieslo to i vtipné situácie, keď som sedela s klientmi v reštaurácii, kam vošiel cudzí človek a vykročil priamo ku mne s otázkou, či mám “Marsky”. Odpovedala som, že nie, že nefajčím, tak sa zamračil a vysvetlil mi, že ho moje fajčenie nezaujíma, chce však vedieť, či v prevádzke predávame cigarety. Odpovedala som, že tam nepracujem, že som hosť. Na to prebehol pohľadom moje neformálne oblečenie, ospravedlnil sa a odišiel. Boli i situácie menej milé, kedy mi na konci stretnutia môj obchodný partner dal jasne najavo, že nabudúce chce “riešiť” veci s niekým kompetentným a nie s asistentkou. Nezostávalo mi nič iné, len mu opäť podať vizitku s tým, že som za spoločnosť kompetentná konať. Našťastie sme to ustáli a obchodné vzťahy sa nenarušili. Naučila som sa, že aspoň na prvé obchodné stretnutia sa snažím ísť adekvátne oblečená.” 

Akú dôležitosť pripisujete oblečeniu? Pri výbere oblečenia a dotváraní imidžu si nechávate poradiť odborníkmi alebo si dokážete pomôcť sama/sám?

Miroslava Klimantová: “Oblečením a celkovým štýlom máme možnosť ovplyvniť, ako nás ľudia vnímajú, čo od nás očakávajú a ako k nám budú pristupovať. Každý máme svoje osobné posolstvo, ktoré potrebujeme alebo chceme vyjadriť a náš imidž je výnimočne účinným nástrojom. O výbere oblečenia a imidžu sa rozhodujem sama, pretože ma táto oblasť baví. Ak by ma nebavila, určite by som sa rada obrátila na odborníkov.”

Marián Chrvala: “Ako sa obliekame, ako komunikujeme a ako sa správame – to sú signály, ktoré vysielame a ktoré definujú náš osobný brand, naše hodnoty a postoj k životu. Rockový koncert bez koženej bundy a cvokov si neviem predstaviť, na folklórnom festivale nosím vyšívanú ‘košuľu’, krpce a klobúk a keď vyrazím do mesta na drink, tak som ‘dressed down’. To, čo učím pri komunikácii platí aj pri móde, a síce: “Respect the platform, respect your audience.”

Jana Schochmann: “Rady odborníka som zatiaľ nevyhľadala. Lichotí mi, že dámy, ale aj páni z biznisu, sa občas so mnou poradia. Považujem to za súčasť PR aktivít a osobného poradenstva, ktorým sa taktiež zaoberám. Navyše, na Slovensku je len málo odborníkov, ktorí by sa seriózne zaoberali aj biznis módou. Stretla som sa s firmami a poradcami, ktorí podobné služby ponúkajú, no už pri ich prezentácií na webových stránkach je vidieť, že sa zabudli v 90-tich rokoch. Pre dokonalý výsledok je nevyhnutné rešpektovať aj módne trendy. Manažérky rozhodne chcú byť aj šik. Chcú vyzerať atraktívne a nosiť trendové a kvalitné oblečenie. Hľadajú aj nové inšpirácie a nápady. Chcú sa odlišovať, mať svoj vlastný štýl. Sú to výrazné osobnosti a oblečením chcú podčiarknuť svoje čaro a individualitu. Popritom však chcú byť dámy, bez náznaku vulgárnosti. Zrejme preto málo využívajú aj služby „celebritných“ štylistov, ktorí vedia upraviť a „nastailovať“ dievčatá a ženy pôsobiace v showbiznise tak, aby sa stali neprehliadnuteľné. Manažérky tento štýl prevažne odmietajú.”

Monika Stehlíková: “Celé roky mám okolo seba vizážistky a štylistky, ktoré mi radia. Potrebujem rešpektovať dress code, no zároveň moja práca nesie aj prvok tvorivosti, svojráznosti. Rada si nechám poradiť, aby to bolo originálne, no zároveň nie prestrelené. Je pre mňa dôležité, aby to bolo sexy a príťažlivé, ale zároveň vzbudzovalo dôveru. Čo je však podľa mňa ešte dôležitejšie, je skutočnosť, že oblečenie a úprava by mala byť v súhre s naším vnútrom a vyžarovaním. Ak príde krásne upravená žena, ale stojí ako zvädnutá kvetina, má pochmúrnu tvár alebo si neustále ovíja nohy, nebodaj sa hrbí, jej vyžarovanie bude v diskrepancii so zovňajškom a nebudeme jej to veriť. Ak muž príde nahodený, upravený, ale nebude sa správať ako gentleman, vyšle odkaz: obdivujte ma. Ale ťažko nás presvedčí o tom, že si nás váži a rešpektuje nás. Dôležitý je zámer. Či je mocenský alebo profesionálne ľudský. Či chceme byť za ozdobu alebo sme aktivistky. Ak je náš zámer v zhode s naším zovňajškom, stane sa sláva, ľudia to vnímajú ako charizmu.”

Lucia Ďuriš Nicholsonová: “Pri mojej práci je imidž veľmi dôležitý, každodenne som na očiach verejnosti. Neriadim sa žiadnymi trendmi, mám vlastný štýl obliekania a som s ním spokojná. Najviac sa venujem mojim vlasom, baví ma meniť účesy a nikdy dlho nezostanem pri tom istom.”

Erika Jankajová: “Obávam sa, že oblečenie dosť podceňujem. Mám to šťastie, že moja veľmi dobrá priateľka Janka Schochmann je v tomto odborníčkou a som jej vďačná, že ma v tejto oblasti skultúrňuje. Myslím, že sa jej podarilo usmerniť ma, čo s čím skombinovať a toho sa držím. Faktom však je, že bez jej asistencie v obchode rozhodne neexperimentujem, kupujem iba overené strihy a farby. Doplnky takmer vôbec nepoužívam.”

Štefan Rak: “Obliekaním oficiálne začína môj pracovný deň, takže mu pripisujem adekvátnu dôležitosť. Podľa toho, aké ma čakajú stretnutia zvolím napríklad formálnosť, respektíve farebnú paletu na konkrétny deň. Čo sa týka konzultácie s odborníkom, zatiaľ som nevyužil takúto možnosť. Inšpiráciu čerpám z rôznych zdrojov okolo mňa, primárne od ľudí, ktorých sám považujem za štýlových.”

Ako sa s formálnym pracovným oblečením vysporadúvate počas horúcich letných dní?

Miroslava Klimantová: “Výhoda pri obchodných rokovaniach je to, že sa odohrávajú v klimatizovaných priestoroch, takže človek kvôli teplu veľmi netrpí. Výzvou je hlavne cestovanie, či už autom alebo verejnou dopravou, prípadne pešo a to pri presunoch na tieto stretnutia. Mne sa najviac osvedčila kombinácia topov s krátky rukávom a sukní spolu so sakom, ktoré pomôže neprechladnúť v klimatizovaných priestoroch. Prekryje na hornej časti oblečenia oblasti s dôkazom, že všetci sme ľudia a že aj my sme podľahli teplu.”

Monika Stehlíková: “Vo vnútri firiem a hotelov sú klimatizácie, takže s tým nie je problém. Horúce dni riešim tak, že má v kufri viaceré outfity.”

Marián Chrvala: “Neznášam leto, milujem zimu, sneh a ľad. Našťastie ‘business casual’ je pre mňa záchrana. Nečakám len na piatok. Uvoľnená kravata, vyrolovaný rukáv na košeli a hipsterská vesta to vždy istí. Keď viem, že je to OK, hodím na seba roztrhané rifle kvoli ‘extra vetraniu’ a poltopánky vymením za kecky. Stále som v duši rocker a rebel.

Jana Schochmann: “Najideálnejší a najjednoduchší spôsob ako si poradiť počas leta, je obliecť si šaty. V tomto smere je aj súčasná móda veľmi veľkorysá, takže sa iste nájde riešenie pre rozličné typy postáv. V biznis móde šaty všeobecne dosť preferujem. Je to super jednoduché a funkčné riešenie. Veľmi dbám na materiál. Čo ma teší, je fakt, že vznikajú nové slovenské značky a sú tu aj šikovní slovenskí dizajnéri. Často si vyberiem z tvorby módnej dizajnérky Izabely Komjati.”

Lucia Ďuriš Nicholsonová: “Väčšinou sa v rámci práce pohybujem v klimatizovaných priestoroch, ale v lete všeobecne uprednostňujem vzdušné, prírodné materiály.”

Štefan Rak: “Všetkými dostupnými možnosťami v mužskej móde. Ľahké materiály ako ľan, prípadne vlna, nepodšité saká a nazúvacia obuv.”

Erika Jankajová: “Volím tenšie materiály a kratšie rukávy. Mne leto, čo sa týka oblečenia, veľmi vyhovuje. Nemusím riešiť, ku ktorým nohaviciam si dám akú blúzku a peklo je k tomu vybrať ešte aj sako. V lete si jednoducho oblečiem šaty a snažím sa zladiť už iba topánky. Kabelky nenosím rada, tak sa snažím vyberať šaty, ktoré majú vrecká.”

Chcete aj vy zaujať obsahom na webe alebo na sociálnych sieťach? Radi aj pre vás usporiadame event na vami zadanú tému. Kontaktujte nás na office_sk@kremsa.com.

Všetky naše aktivity ohľadne eventov nájdete na https://kremsa.sk/service/offline/.








Kremsa Digital s.r.o.
Námestie hraničiarov 37
851 03 Bratislava
Slovakia